Wednesday, March 11, 2015

Ejen Unit Trust Berlesen

Mungkin telah ramai yang terkena dengan penipuan licik si ejen unit trust yang tidak berlesen. Dalam ertikata yang lain, mereka bukannya ejen unit trust tetapi mempunyai sedikit ilmu pengetahuan tentang unit trust dan mempunyai borang unit trust yang asli ataupun yang di fotokopi.

Ejen Unit Trust Berlesen

Pastikan ejen yang berurusan dengan anda adalah ejen yang berdaftar dengan Federation of Investment Managers Malaysia (FiMM). Anda boleh menyemaknya di sini, Is My Consultant Authorised?. Ringkasnya, untuk mengelakkan sebarang penipuan, anda sebagai pelabur tidak dibenarkan sama sekali untuk menyerahkan wang tunai bagi pelaburan yang anda inginkan. Semua transaksi kewangan mesti menggunakan cek. Caranya anda dikehendaki ke bank untuk mendapatakan bank deraf. Ejen sama sekali tidak dibenarkan untuk menerima wang tunai bagi pihak syarikat saham unit amanah.
periksa
Semak Kesahihan Ejen Sahama Unit Amanah

Teks berikut adalah kenyataan dari FiMM.

BERHATI-HATI TERHADAP ORANG YANG TIDAK BERDAFTAR DENGAN FIMM

FIMM telah mendapat maklumat bahawa terdapat kes penipuan melibatkan pengambilan wang daripada orang ramai oleh orang-orang yang tidak berdaftar dengan FIMM, kononnya, bagi tujuan pelaburan dalam tabung unit amanah.

Orang ramai dinasihatkan bahawa hanya Perunding Unit Amanah yang berdaftar dengan FIMM dibenarkan menjual tabung unit amanah.Orang ramai boleh mendapatkan pengesahan bahawa seseorang itu berdaftar dengan FIMM sebagai Perunding Unit Amanah dengan menghubungi FIMM di talian 03- 2093 2600 (Jabatan Pendaftaran Peniagaan) atau menggunakan kemudahan pengesahan yang disediakan di sini.

Orang ramai dinasihatkan untuk tidak membuat sebarang bayaran tunai kepada mana-mana perunding unit amanah atau mengeluarkan cek atas nama mana-mana perunding unit amanah. Bagi bayaran melalui bank draf atau cek, orang ramai dinasihatkan untuk menghubungi syarikat pengurusan unit amanah yang berkenaan untuk mendapatkan panduan mengenai cara pengeluaran bank draf atau cek tersebut.
Sekiranya anda mempunyai sebarang maklumat, aduan atau pertanyaan mengenai penjualan tabung unit amanah oleh orang-orang yang tidak berdaftar dengan FIMM, sila hubungi Biro Aduan FIMM di talian 03-2092 3800 atau e-mel kepada legalcomp@fimm.com.my

Bagi menjelaskan apa itu saham unit amanah secara lebih terperinci, anda boleh menghubungi saya, Naja 012-4670858, seorang perunding saham unit amanah berlesen.

0 comments:

Post a Comment

Anda punya sesuatu untuk dikongsikan bersama. Nyatakan idea atau komen anda. Saya mendengar komen anda.