Monday, March 09, 2015

Pelaburan Saham Unit Amanah Dan ASB

Pelaburan Saham Unit Amanah adalah berbeza dengan pelaburan ASB. Paling jelas ialah, ASB diniagakan secara tetap pada kadar RM1 bagi setiap unit yang dibeli dan RM1 juga pada setiap unit yang dijual, MANAKALA, Saham Unit Amanah adalah diniagakan mengikut nilai semasa.

Amanah Saham Bumiputera
Harga : Beli pada RM1 dan jual juga pada RM1. Setiap 1 unit adalah 1 ringgit.
Soalan : Apa yang untungnya melabur dalam ASB?


Jawapan
Keuntungan dikira pada setiap hujung tahun dan keuntungan dimasukkan ke dalam akaun pelabur pada awal tahun. Sebab itulah kesesakan teruk di pejabat-pejabat Pos Malaysia dan bank-bank yang menjadi ejen ASB. Ingat ye, tidak semua bank menjadi ejen ASB. Kenapa ye? Entahla aku pun tak tau. Mungkin sebab komisyen yang mereka terima tidak tinggi. Kalau di bank sekalipun hanya satu sahaja kaunter untuk urusan ASB. Macam dianak-tirikan aje. Tapi itu lah hakikatnya sebab ASB bukan produk bank tersebut. Ada aku kesah? Anda kena lah faham masalah ini. Jangan salahkan bank pulak. Kalau nak cepat, pergila ke pejabat ASB di bangunan PNB, Jalan Tun Razak ye.

Ringkasnya, cara pengiraan ialah jumlah pelaburan darab peratus dividen yang diumumkan oleh PNB. Nak lebih detail, bacalah posting terdahulu berkenaan Cara Kira Dividen ASB.

keliru apa itu ASB dan Unit Trust
Apa Bezanya ASB dan Unit Trust?

Saham Unit Amanah
Ok, bagaimana pula dengan Saham Unit Amanah?
Nilai sesuatu Saham Unit Amanah adalah sepertimana nilai saham yang diniagakan di Bursa Saham Kuala Lumpur. Ianya seperti pasang-surut air laut, ada ketika naik, ada ketika turun.

Harga
Tidak ditetapkan pada nilai tertentu. Beli pada X harga dan jual pada X+- harga. Ooo...bahaya ni, buatnya beli masa harga tinggi, lepas tu jual pula masa harga rendah.

Penyelesaiannya : Jangan jual, simpan dahulu dan berbincanglah dengan perunding Saham Unit Amanah anda untuk mengetahui bilakah masa yang sesuai untuk menjual unit-unit yang anda ada. Kita perlu tahu dan mesti diberitahu oleh setiap perunding Saham Unit Amanah bahawa pelaburan unit amanah adalah untuk tempoh sederhana lama hingga ke tempoh yang lama. Untuk lebih mudah, pelaburan mestilah sekitar 5 tahun hingga ke 8 tahun untuk memaksimakan keuntungan.

INGAT! Pelaburan yang memberikan pulangan yang tinggi dalam tempoh singkat, adalah pelaburan yang AMAT BERISIKO TINGGI.

Seseorang perunding perlulah beretika dalam proses menerangkan risiko Saham Unit Amanah kepada bakal pelanggannya. Sikap jujur amat penting untuk mengelakkan kesan tempias buruk terhadap perunding-perunding yang lain.

Soalan : Apa yang untungnya melabur dalam Saham Unit Amanah?
Jawapan :
Keuntungan Saham Unit Amanah terbahagi kepada 2 iaitu :
  • pengembangan modal dan
  • pengagihan hasil dividen
Inilah kelebihan yang ada pada Saham Unit Amanah berbanding ASB. ASB hanya memberikan dividen tetapi nilai modal masih tetap sama pada nilai 1 unit = 1 ringgit.

Ambil contoh dibawah dalam pengiraan berikutnya.
Pada 2/1/2013, anda melabur RM50,000 dalam Saham Unit Amanah dan nilai 1 unit pada ketika itu adalah RM1.03. Lima tahun kemudian, anda ingin menjual ke semua saham yang ada dan pada ketika itu nilai saham seunit adalah RM1.45.

Pengembangan modal berlaku atas kesan dari kenaikan harga semasa.

Ilustrasi Pengembangan Modal :


Kiraan :
Unit beli = 50,000 bahagi 1.03 = 48,543 unit
Unit jual = 48543 darab 1.45 = RM 70,388

Keuntungan = unit jual - unit beli = 70,388 - 50,000 = 21,844

Purata untung setahun = 21,844 / 5 tahun = RM 4,368

Banyak tak? Ehmm...tak banyak. Bukan tak banyak, tapi tak cukup lumayan.
Memangla nampak tak lumayan sebab tak diambil jumlah dividen yang diberi.

Keuntungan Dari Hasil Dividen

Ilustrasi Keuntungan Melalui Dividen :
Unit beli = 48,543 unit
Dividen diagihkan = 5 sen, maka, 48,543 x 5 sen = RM2427

Katalah, dividen ini ditunaikan setiap tahun, dan kadar pengagihan dividen kekal 5 sen setiap tahun, maka, RM2427 x 5 tahun = RM12,135

Jumlah Keuntungan Selepas 5 tahun
Keuntungan dari pengembangan modal + Keuntungan dari hasil dividen iaitu RM 21,844 + RM12,315 = RM33,979

Purata untung setahun adalah RM 6,795. Jika ASB memberikan RM 4,000 (8% setahun), yang mana lebih menguntungkan. Tambahan pula pelaburan Saham Unit Amanah boleh dilaburkan ke saluran patuh Syariah (anda boleh ikuti posting berkaitan halal haram ASB dengan klik di sini).

Ikuti kiraan yang lebih detail di posting berikutnya. Di posting ini, saya tidak mahu menceritakan lebih detail tentang pengiraannya kerana tujuan posting ini ialah untuk menerangkan perbezaan pulangan pelaburan Saham Unit Amanah dan ASB.

Tetapi sekiranya anda memerlukan penerangan yang lebih jelas, sila hubungi saya, Naja 012-4670858, seorang perunding Saham Unit Amanah berlesen.


3 comments :

Anda punya sesuatu untuk dikongsikan bersama. Nyatakan idea atau komen anda. Saya mendengar komen anda.