Sunday, March 29, 2015

Bagaimana Menggandakan Wang Anda?

Sebelum pergi lebih jauh akan apakah bentuk pelaburan yang boleh menggandakan wang anda, eloklah kiranya kita lihat kepada rumusan yang boleh diguna-pakai dalam menentukan bilakah masanya wang anda akan berganda.

Sebenarnya ramai yang bertanya kepada saya apabila saja saya memulakan sesi penerangan tentang maklumat asas mengenai pelaburan saham Unit Amanah. Soalannya berkisar tentang berikut :
  • kalau saya labur 10,000 bila duit saya akan berganda?
  • kalau saya labur 10,000 berapa duit saya selepas 20 tahun?
Apa yang saya nampak di sini ialah setiap manusia itu amat berhati-hati dengan setiap sen yang ingin dilaburkan. Mereka mahu pulangan yang paling maksima untuk tempoh yang singkat. Saya tidak menyalahkan mereka kerana itu memang hak mereka untuk tahu. Akan tetapi saya sentiasa bersikap terbuka untuk menjelaskan kepada mereka bahawa pelaburan didalam saham Unit Amanah adalah pelaburan untuk tempoh masa sederhana panjang iaitu sekitar 5 hingga 8 tahun untuk memastikan objektif pelaburan itu tercapai.

Setiap pelaburan yang memberikan pulangan yang tinggi dalam tempoh singkat adalah pelaburan yang berisiko tinggi. Pelaburan saham Unit Amanah adalah pelaburan dalam kategori rendah risiko.

Bagaimana Menggandakan Wang Anda?

Rules 72 adalah kaedah yang biasa diguna-pakai dalam menentukan gandaan wang anda berdasarkan kepada masa dan peratusan kadar pulangan yang diberi.

Rumus Rules 72 ialah =>   72 dibahagikan dengan kadar pulangan pelaburan atau dividen


Contoh :
Amin melabur RM10,000 dalam pelaburan A yang memberikan pulangan 8% setahun. Berapa lamakah wang 10,000 berganda menjadi 20,000?

Pengiraan : 72 / 8 = 9 tahun


contoh kiraan rules 72
Kiraan Rules 72 Untuk Pelaburan RM10,000
Berdasarkan pada jadual di atas, nilai pelaburan RM10,000 memerlukan masa selama 9 tahun untuk menggandakannya menjadi RM19,990. Ini adalah nilai terhampir bagi input RM10,000.

Itu adalah berdasarkan kepada input pulangan 8%. Bagaimana jika pulangan adalah sekitar 13%? Rasanya anda sudah mampu mengiranya menggunakan kalkulator. Kiralah. Ehmmm.....

Jadi sekarang anda telah pun tahu untuk menggandakan wang anda tidaklah sesusah mana, cuma anda perlu tahu memilih bentuk pelaburan yang sesuai.

Bacaan yang disyorkan :

0 comments:

Post a Comment

Anda punya sesuatu untuk dikongsikan bersama. Nyatakan idea atau komen anda. Saya mendengar komen anda.